rss

Motorul cu Doi arbori de echilibrare

La motoarele cu patru cilindri in linie cu cat este mai lunga cursa pistonului cu atat este mai greu pistonul propriu-zis si bela.

Motorul cu Doi arbori de echilibrare

Chiar si cu aceste dezavantaje constructorii de automobile au preferat sa echipeze masinile cu motoare cu patri cilindri in linie deoarece acestea costa mai putin la procesul de fabricare si au dimesniuni compacte. Incepand cu anii '80, inginerii marilor constructori au dezvoltat motoare cu 4 cilindri in clasa de doi litri deoarece acestea daca sunt echipate cu doi arbori de echilibrare, vibratiile sunt reduse drastic. Pentru a marii rezistenta blocului motor au aparut suporti hidraulici pe care este montat propulsorul si de asemenea pistoanele au inceput sa fie construite dinmateriale usoare.


Arborele de echilibrare a fost inventat de catre britanicul Frederick Lancaster la inceputul secolului XX. Cei de la Mitsubishi au obtinut patentul arborelui de echilibrare si au dezvoltat primul motor cu acest sistem comercializat in masa pe modelul Colt Celeste 2000 in anul 1976. In acelasi timp si cei de la Fiat au inceput sa foloseasca acesti arbori de echilibrare pe gama de motoare Lamda, respectiv Lancia Delta HF turbo cu o cilindree de 1.6 litri si pe modelele Fiat Croma si Lancia Thema 2.0 turbo. Alti constructori au venit mai tarziu cu aceasta solutie, Saab echipand motorul de doi litri de pe modelul 9000, iar Porsche pe modelul 944. Toti acesti cosntructori au obtinut licenta de la Mitsubishi. Pentru a elimina din vibratiile produse de aceste motoare, este necesar un arbore de echilibrare actionat de catre axul motor si care are o rotatie de doua ori mai mare si in sens invers axului motor. Acesti arbori erau localizati unul in partea laterala a cilindrilor si unul in partea superioara a cilindrilor.


Acesta solutie efectiv reduce vibratiile produse de catre motor. Folosirea a doi arbori de echilibrare in loc de unul singur, se datoreaza faptului ca vibratiile sunt disperasate pe plan vertical, iar doi arbori amplasati separat anuleaza independent vibratiile produse. Un exemplu important al introducerii acestei tehnologii este motorul de trei litri al celor de la Porsche care a echipat modelele 944 S2 si 969, respectiv daca acesta nu ar fi avut doi arboi de echilibrare, inginerii germani nu ar fi putu atinge o cilindree de trei litri in configuratie de 4 pistoane in linie.



Autor: AL
Sursa: Autolatest & AZ

Tags:
Motorul, arbori, echilibrare