Banner-Autolatest-2021 CEED
Banner-Autolatest-2021 CEED
previous arrow
next arrow

Cum se face corect distributia motorului diesel BMW N47? Procedura oficiala BMW ISTA

Ei bine acest motor nu se numeste doar 320d sau 520d, ci mai simplu N47 si este un propulsor care a avut si inca are probleme cu sistemul de distributie pe lant.

Fanii BMW stiu deja cum trebuie sa se auda un N47 fara probleme cu cele trei lanturi de distributie, insa foarte multi merg la service-urile de cartier pentru a rezolva distributia fara a avea sculele necesare si fara a avea acces la sistemul informatic BMW ISTA care ofera singura solutie tehnica pentru a remedia problema conform standardelor BMW.

Mai jos vezi procedura completa pentru inlocuirea celebrei distributii pe motorizarea diesel N47:

“Din pacate in cadrul prestatorilor de servicii de mentenanta auto, sunt foarte putini  specializati pe marca BMW, care sa  recomande procedura de reparatie corecta si conforma cu indicatiile manualului de reparatie ISTA.

Trebuie precizat faptul ca, neindeplinirea tuturor conditiilor impuse de catre  manualul de reparatii ISTA, atrage dupa sine pierderea garantiei asupra pieselor montate pe autovehicul. Totodata este de mentionat aspectul urmator si anume:  garantia pentru piesele originale BMW, este asigurata  pentru defecte de fabricatie, nu pentru un montaj defectuos sau neconform.


In cazul nefericit, in care trebuie sa solicitati garantie pentru unul sau mai multe repere originale BMW achizitionate prin intermediul partenerilor BMW  sau prin intermediul Reprezentantelor BMW, este necesara indeplinirea unor criterii obligatorii  de atribuire a garantiei  si anume:

  • dovada originii marfurilor sau a produselor pentru care este solicitata garantia (dovada se face prin prezentarea facturii de achizitie a reperului/reperelor in cauza)
  • devizul de montaj al reperului pentru care se cere garantia
  • autorizatia RAR a montatorului
  • etc.

Exista situatii in care este obligatorie inlocuirea tehnologica a unor elemente de insotire a unui component principal. Aceste situatii sunt reglementate fie prin masuri PUMA, fie sunt recomandate in cadrul manualului de reparatie ISTA sau a programului electronic de identificare piese BMW  ETK.

In cazul in care aceste elemente de insotire nu sunt montate impreuna cu reperul principal si nu putem face dovada achizitiei precum si a montajului, pierdem garantia produsului pentru care am efectuat reparatia. De exemplu: la inlocuirea unui rulment este necesara inlocuirea  suruburilor care fixeaza rulmentul.

De semnalat este si urmatorul aspect si anume : exista situatii in care service-ul face o recomandare catre client, in vederea efectuarii unei reparatii, iar cel din urma refuza  a  efectua  reparatia in maniera recomandata de catre service.


Ca urmare a acestui refuz, ne confruntam cu 2 situatii diferite si anume :

Service-ul efectueaza reparatia in maniera solicitata  si comandata de catre client .

Service-ul efectueaza reparatia in maniera solicitata de catre client pe raspunderea acestuia din urma, care a luat la cunostinta indicatiile prestatorului de servicii si isi asuma responsabilitatea integrala cu privire la efectele generate de un montaj necorespunzator sau neconform. Aceste lucruri vor fi consemnate de catre service in comanda de lucru iar clientul va semna aceasta comanda de lucru asumandu-si pe propria raspundere, responsabilitatea pentru eventuale pagube viitoare sau pentru pierderea garantiei.

Cu privire la cele 2 situatii mentionate anterior, pozitia Registrului Auto Roman este urmatoarea:

Responsabilitatea cu privire la maniera in care s-a efectuat lucrarea, cade in sarcina atelierului de reparatii, chiar daca exista asumarea in scris a clientului cu privire la transferul de responsabilitate  pentru eventuale probleme ce pot aparea dupa montaj. Registrului Auto Roman  aduce in atentia prestatorilor de servicii de mentenanta auto faptul ca utilizatorul final, proprietar al autovehiculului ce se repara nu are competenta sau pregatirea necesara reparatiei autovehiculului pentru care se efectueaza lucrarea, deci nu poate decide daca este corecta sau conforma reparatia in maniera in care considera acesta.

Recomandarea pentru service in asemenea situatii este de a refuza lucrarea si a aviza clientul in scris ca autoturismul pe care il conduce pune in pericol siguranta circulatiei reglementata de rntr 1.


In urmatoarele pagini, va vom detalia procedura corecta de inlocuire a unei distributii pentru deja celebrul motor BMW N47.

Asa cum am mentionat anterior, vom detalia procedura de INLOCUIRE a unei distributii pentru motorul BMW tipul N47 montat pe un autovehicul BMW X3-F25   fabricat in luna 06/2011.

Dupa ce am identificat autovehiculul, urmatorul pas este de a inlocuii distributia, insa nu inainte de a mentiona faptul ca este necesara demontarea motorului de pe autovehicul.

In vederea demontarii motorului de pe autovehicul, trebuie urmarita o procedura tehnologica pe care o vom descrie in urmatoarea imagine:

Dupa ce am inlaturat elementele de izolatie fonica ale  motorului, vom deconecta cablajul motorului de la calculatorul de motor, precum si a treselor de masa si a cablurilor de alimentare. Vom recupera freonul din instalatia de climatizare si vom goli instalatia de racire, precum si baia de ulei.

      * Este de mentionat ca vom inspecta cu atentie toate garniturile si O-ringurile ce sunt montate atat pe partile anexe montate pe motor cat si cele ale conductelor de transport a instalatiei de climatizare si vom proceda la inlocuirea acestora (procedura recomandata).

Odata eliminate fluidele din motor si freonul din instalatia de climatizare, vom demonta  radiatorul de apa precum si vasul de expansiune si vom elibera compresorul de clima in vederea obtinerii de spatiu in compartimentul motorului.


Pasul 2 este de a demonta de pe autovehicul cutia de viteze, cardanul, planetarele si filtrul de particule .

*In aceasta situatie, este de mentionat faptul ca elementele de etansare, respectiv garnituri, semeringuri, coliere, etc. precum si elementele de securizare ale elementelor  demontat, respectiv suruburi si piulite, se vor inlocuii.

Elementele indicate in chenarul rosu, sunt elemente de insotire, respectiv obligatoriu a fi inlocuite in procedura de inlocuire a unei distributii.         Se vor elibera elementele de articulatie, respectiv bratele (este necesara inlocuirea piulitelor autoblocante).

Vom inlocuii siguranta planetarei in zona diferentialului fata  la montaj.

Se va inlocuii surubul si arcul la montarea planetarei  pe fuzeta.

In imaginile de mai sus sunt evidentiate elementele ce se vor inlocuii tehnologic la demontarea bratelor si a planetarelor.Totodata vom demonta filtrul de particule si vom inlocui garnitura si colierul.

In speranta ca nu am uitat nimic, in acest moment motorul este gata de a fi demontat de pe masina dar nu inainte de a demonta piulitele tampoanelor de motor.

*  In concluzie, toate elementele de etansare, respectiv semeringuri, O-ringuri, garnituri, saibe, elementele de fixare, suruburi, piulite, etc. atrag dupa demontare obligatia de a fi  inlocuite tehnologic.

Dupa ce motorul este demontat de pe autovehicul, acesta va fi montat in standul special de lucru, se va fixa si se va incepe procesul de demontare al anexelor.

Odata ce au fost inlaturate anexele si motorul devine gol, se va proceda la inlocuirea distributiei. Vom evidentia anumite aspecte ale procesului de inlocuire, intrucat majoritatea prestatorilor de servicii de mentenanta  auto specializati pe marca BMW, nu au obiceiul de a  presta lucrarea conform specificatiilor si a manualului de reparatie ISTA.


Motivam ca atare 2 aspecte :

  • Timpul efectiv de lucru. Putin probabil sa faci o distributie ca la carte in doar cateva ore, personal am auzit povesti de genul ca unii realizeaza aceasta lucrare in doar cateva ore …. nu am sa mentionez in cate,  deoarece am sa devin ridicol:).
  • Piesele insuficiente montate pentru realizarea lucrarii de distributie. Daca timpul de executie de cateva ore este doar marketing, putem spune altceva despre lipsa  anumitor repere ce sunt neaparat necesare la inlocuirea unei distributii. Nu am sa revin asupra elementelor de insotire tehnologica si nu voi evidentia faptul ca autovehiculul va „plange” pe la fiecare element de etansare. Voi atrage un singur semnal de alarma  cu privire la  inlocuirea garniturii de chiulasa si a suruburilor chiulasei, ma voi referi la suruburile ce sunt neaparat necesare a fi inlocuite  dar de data aceasta de la blocul motor in sus catre chiulasa  si mai sus catre axele cu came.

Ma voi rezuma la a va atasa imagini din ISTA si vom lansa provocarea catre voi.

Procedura de inlocuire distributie N47 – IMAGINI DIN  ISTA

De indata ce motorul a fost dat demontat   si au fost demontate anexele, procedam la inlocuirea distributiei, pentru asta trebuie sa demontam turbina, galeria de evacuare, capacul de tacheti,  capacul de distributie, axe cu came  si chiulasa

De verificat O-ringuri la furtunele de la intercooler la galeria de admisie si la turbina.

It is essential to check the part number of the delivered parts before installation and, if necessary, to compare the rails with the attachment on page 1. Only the parts listed in the measure must be fitted as part of the PuMA measure.

Please note:

Please note that the adjustment of the high-pressure pump (HPP) to the crankshaft has changed.
This change is documented for all car models in the Repair Instructions „1131052 Replace both timing chains (N47/N47S)” from the beginning of September 2014.

Until September 2014, proceed as follows:

In doing so, you must observe the attached document „Setting the high-pressure pump”.
Picture 1:
Shows the crankshaft setting that is currently described in the Repair Instructions „1131052 Replace both timing chains.
(N47/N47S)” The high-pressure pump is positioned according to the Repair Instructions.
Picture 2 and 3: Use the rotary handle to turn the crankshaft in the direction shown, until the piston has a downwards clearance of approx. 0 mm to 1 mm it, see picture 4.
Picture 4: Shows the downwards clearance in accordance with the top dead centre in relation to the engine direction of rotation.
Now fit the lower timing chain.

Important:
The timing setting of the crankshaft in relation to the camshaft remains unchanged.
Only the position of the high-pressure pump in relation to the crankshaft is affected by the change described.

Please note:
In detailed analyses, it has been found that the noise level at the crankshaft sprocket is significantly reduced through running-in effects.
For this reason, the crankshaft must NO longer be replaced.

A distinction is to be made between two cases, as follows:

Case 1:

For N47, N47DK0, N47S, N47T engines, manufactured between 01.03.2007 and 01.03.2011
In the event of a customer complaint, replace the following components:

– 13 52 8 575 471 Bottom timing chain.
– 13 52 7 797 906 Sprocket for the high pressure pump drive.
– 11 31 8 572 503 Top timing chain.
– 11 31 7 797 899 Guide rail for top timing chain.
– 13 52 8 573 158 Guide rail for bottom timing chain.
– 13 52 8 573 159 Tensioning rail for bottom timing chain.
– 11 31 8 576 201 chain tensioner for top timing chain

Note: The screwed connection on the idler gear for the balancing shafts must no longer be undone.

Note: Only use dampened tensioning rails and guide rails for the bottom timing chain.
(See attachment, page 1.) Fitting just a single dampened rail is not permitted.
For the top timing chain, only use a sliding rail without strengthening bars. (See attachment, page 2.)

Note: On vehicles where the sliding rails without strengthening bars have already been fitted and both timing chains have been replaced as part of a repair: Deal with these vehicles as described under „Case 2″.

Case 2:

For N47, N47S, N47T engines, from production period 01.03.2011 onwards, or where repairs have already been carried out using the sliding rails without strengthening bars.
In the event of a customer complaint, replace the following components:

– 13 52 8 575 471 Bottom timing chain.
– 13 52 7 797 906 Sprocket for the high pressure pump drive.
– 11 31 8 572 503 Top timing chain.
– 13 52 8 573 158 Guide rail for bottom timing chain.
– 13 52 8 573 159 Tensioning rail for bottom timing chain.
– 11 31 8 576 201 chain tensioner for top timing chain

Note: Only use dampened tensioning rails and guide rails for the bottom timing chain. (See attachment, page 1.) Fitting just a single dampened rail is not permitted.

Note: The reference construction status following the repair is shown on page 3 of the attachment.

Banner Description

Articole Interesante

Alte Stiri

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Galerie Foto

Articole Recente