rss

Motiunea Taxa Auto a castigat dar taxa nu va dispare!

Motiunea PD-L "Anulati taxa de prima inmatriculare" a fost adoptata, astazi, la Camera Deputatilor. 158 de deputati dintre cei 265 prezenti au votat in favoarea motiunii simple.

Motiunea Taxa Auto a castigat dar taxa nu va dispare!
In afara parlamentarilor PD-L, si PSD si PRM anuntasera, de asemenea, ca vor vota in favoarea motiunii.


In ciuda faptului ca a fost adoptata de deputati, iar scopul motiunii este anularea taxei auto si restituirea banilor celor care au platit aceasta taxa, motiunea ar putea sa nu aiba si urmari juridice.

Potrivit deciziei Curtii Constitutionale nr 148 din 21 februarie 2007 o motiune simpla " nu poate sa stabileasca si obligatia Guvernului sau a membrilor sai de a lua anumite masuri concrete, considerate de parlamentari ca fiind necesare". Votul la motioune a fost amanat luni seara din cauza sedintei comune a Parlamentului privind independenta provinciei Kosovo.

Initiatorii motiunii au cerut anularea taxei de prima inmatriculare si restituirea banilor celor care au platit-o deja. Guvernul, care a ajuns la a treia varianta de calcul a taxei, sustine ca eliminarea acesteia ar transforma Romania intr-o tara a masinilor de mana a doua. Potrivit ministrului Varujan Vosganian anul trecut au fost înmatriculate peste 400.000 de autovehicule dintre care 70% au fost masini noi.

Prin urmare, a explicat ministrul, taxa si-ar fi atins obiectivul. Potrivit Curtii Constitutionale, o motiune simpla nu poate, insa, "sa stabileasca si obligatia Guvernului sau a membrilor sai de a lua anumite masuri concrete, considerate de parlamentari ca fiind necesare" In aceeasi decizie Curtea Constitutionala a explicat ca " in sistemul constitutional al Romaniei, ca si in majoritatea celorlalte tari, controlul parlamentar, in general, este fara sanctiune. Unica exceptie cand controlul parlamentar are si sanctiune este cea in care acest control se exercita prin motiunea de cenzura, a carei adoptare are ca finalitate demiterea Guvernului".

Cum se va calcula a treia varianta a taxei auto in functie de nivelul emisiilor de dioxid de carbon pe kilometru.

Noua varianta a taxei auto, cea de-a treia pe care o pregateste in prezent guvernul, va contine o componenta noua referitoare la cantitatea de emisii de dioxid de carbon a unui autovehicul pe kilometru, au declarat pentru Hotnews surse guvernamentale. Executivul va trebui sa retrimita aceasta varianta la Comisia Europeana pentru un acord informal si ulterior sa o aprobe. Guvernul intentioneaza sa elaboreze actul normativ intr-o saptamana. O eventuala decizie a Comisiei Europene de inchidere a procedurii de infringement va fi luata numai dupa publicarea actului in Monitorul Oficial.

Emisiile de dioxid de carbon sunt inscrise in cartea tehnica a autoturismelor de catre producatori. Nivelul acestora rezulta din mai multi factori, cei mai importanti fiind capacitatea cilindrica a motorului si consumul de combustibil.

Premierul Tariceanu a declarat, in urma discutiilor de joi cu organizatiile de mediu, ca Ministerul Mediului a primit sarcina de a modifica noua forma a taxei auto pe principiul emisiilor de dioxid de carbon. Tariceanu a dat ca exemple taxele percepute in Franta si Austria. Franta a introdus de la inceputul acestui an o taxa de poluare pentru autoturisme care este fixata in functie de emisiile de dioxid de carbon pe kilometru. Cuantumul taxei este cuprins intre 200 si 2.600 de euro si se plateste la prima inmatriculare. Nivelul de emisii de la care masinile sunt considerate foarte poluante si, in consecinta, sunt taxate mai mult, sunt cele care emit peste 160 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Austria a instituit o taxa la prima inmatriculare a autoturismelor care reprezinta pana la 16% din pretul de cumparare a acestora si este bazata pe consumul de combustibil.

In Uniunea Europeana, 18 state impun taxe la achizitionarea unui autoturism. Bazele pe care aceastea sunt platite, formulele de calcul, nivelurile, precum si scopurile pentru care sunt impuse, difera de la stat la stat. Din acest motiv, Comisia Europeana a propus, in urma unor studii ale pietei auto europene realizate inclusiv de catre experti independenti, instituirea unei taxe unice in toate cele 27 de state membre. O astfel de taxa ar urma sa fie calculata, in primul rand, in functie de emisiile de dioxid de carbon si sa se plateasca anual. Prin urmare, actualele taxe de inmatriculare, dar si taxele anuale de drum, sa fie eliminate treptat.

Propunerea se afla inca in dezbaterea forului european. Prin unificarea modelului de taxare, Comisia intentioneaza sa obtina o mai mare transparenta a pietei, competitie corecta intre producatorii si comerciantii din cele 27 de state, eliminarea dublei taxari si protectia mediului. Taxe de inmatriculare se mai platesc in Belgia, Cipru, Danemarca, Spania, Finlanda, Grecia, Ungaria, Irlanda, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Slovenia. Aceste taxe variaza de la 7% din valoarea in Spania si 105% in Danemarca, dar numai opt dintre ele iau drept criteriu de calcul emisiile de dioxid de carbon.

Pe de alta parte, multe dintre aceste state au avut dezacorduri cu forul executiv european din cauza taxelor de inmatriculare, dezacorduri care au ajuns la proceduri de infringement, ca si in cazul Romaniei, sau chiar la actionarea la Curtea Europeana de Justitie, asa cum sunt cazurile Greciei si Finlandei.

sursa




Autor: AL
Sursa: Autolatest

Motiunea, Taxa, Auto, castigat, taxa, dispare