rss

Fata in fata! BMW M3 (1992) serie E36 VS noul BMW M4 (2014) serie F82-Sau cum M pierde din feeling

BMW este recunoscut drept unul dintre cei mai mari producatori de masini sport dedicate maselor, iar modelele de fata sunt adevarate icon-uri ale industriei auto.

Fata in fata! BMW M3 (1992) serie E36 VS noul BMW M4 (2014) serie F82-Sau cum M pierde din feeling

Povestea celor doua masini incepe in urma cu mai bine de 3 decenii cand BMW a decis sa puna bazele departamentului Motorsport pentru a concura in campionatul DTM.


Prima lor masina de succes a fost de fapt primul BMW M3 bazat tehnic pe modelul de mare serie E30 ( cunoscut in Romania drept "ursulet"). Toti vor spune acum ca am uitat de M1, insa adevarul este ca masina aceea a fost atat de exclusivista incat si acum o mai putem vedea doar prim muzee.




Pasul urmator in evolutia marcii Motorsport ( da putem sa-i spunem fara probleme Motorsport si fara sa mai aducem aminte de BMW ) a fost aparitia modelului M3 II.


Acesta se bazeaza tehnic pe modelul BMW Seria 3 E36 care avea sa fie prima masina bavareza construit integral pe calculator la sfarsitul anilor 80, si care avea sa devina cel mai de succes model Seria 3 din intreaga istorie a marcii BMW.


Primul M3 precum este cel din acest comparativ avea sub capota o motorizare de trei litri cu 6 cilindri in linie care dezvolta o putere maxima de 286 CP la 7.000 rpm si un cuplu motor de 320 Nm incepand cu o turatie de 3.600 rpm.




Aceasta prima versiune a lui M3 E36 avea sa fie decat un prim pas in realizarea M3-ului suprem care avea sa apara pe piata in anul 1995, si care avea sub capota un motor complet nou tot cu 6 cilindri insa care afisa o putere maxima de 321 CP la o turatie de 7.400 rpm.


Mai mult decat atat, motorul acesta dezvolta un cuplu de 350 Nm la o turatie de 3.250 rpm, adica motorul era mult mai puternic si momentul motor superior era disponibil pe o plaja de turatie mai mica fata de vechiul 3.0 litri.


EVOLUTIA LUI M3 SE NUMESTE M4 ?!?




BMW a reusit si de aceasta data sa dea nastere unor controverse cand vine vorba de masinile M pentru ca acum daca vrei sa-ti cumperi un M3 primesti de fapt un M4?!!? Confuzia in siglele marcii este asa de ciudata pentru fanii marcii Motorsport ca si cum am spune de maine ca Mercedes ofera un S500 care este de fapt un E220. Sau un A Class este de fapt un C-Class?!?!



Chiar si asa, BMW M4 este o sportiva de top echipa Autolatest testand modelul si in Romania in urma cu ceva vreme si putem spune ca varianta aceasta a lui M este o adevarata "fiara" cand este condusa in modul sport si sistemele de stabilitate sunt dezactivate.


VECHIUL VS NOUL





Daca conduci un M4 de ultima generatie si pretinzi ca stii ce inseamna cu adevart marca Motorsport si nu te-ai urcat in spatele volanului unui M3 E36, atunci putem spune ca de fapt nu cunosti marca BMW, respectiv nu cunosti marca Motorsport.


Noi le-am condus pe ambele ( si aici vorbim de E36 de 321 CP si cutie cu 6 trepte!) si putem spune ca noul M4 este o sportiva moderna, o sportiva care se adreseaza unei persoane chibzuite pentru ca poate sa fie condusa fara probleme si la Mall, insa cand vrem putem sa conducem masina si extrem de agresiv.


Vechiul M3 E36 este in schimb o sportiva pur-sange, adica pe langa faptul ca are un ASC+T complet deconectabil este si mult mai usoara si mult mai agreabila in atacarea virajelor montane unde este mai important sa conduci o masina mai usoara si mai echilibrata decat una mai puternica si mult mai grea.




 


Evolutia tehnologiei este de fapt si marea problema a celor de la M pentru ca acum masina lor trebuie sa fie echipata cu sisteme electronice care in 99% dintre cazuri nu sunt utilizate de cel care conduce o asemenea masina, si acest amalgam de electronica si software aduce de la sine cel putin 500 kg in plus la greutatea la gol a masinii. Aici mai trebuie sa spunem si cele doua turbine si sistemele lor de auxiliare extrem de grele in comparatie cu un motor aspirat.


Acum un M4 se conduce asemenea unui M5 de generatie veche, adica exact inainte de fiecare viraj masina te anunta faptul ca esti in spatele unui bolid care are aproape 2 tone cu pasageri si combustibil, in timp ce vechiul E36 M3 te imbia sa ataci si mai cu ardoare si urmatoarele viraje fara nici o grija.




Feeling-ul de masina sport de masina Motorsport a fost oarecum pierdut de acest M4 F82 pentru ca este prea greu, pentru ca are o transmisie DKG prea sofisticata care merge de minune insa care nu are nici o sansa sa fie un real inlocuitor pentru o transmisie clasica cu 6 trepte manuala semnata Getrag.


MOTOARE M 1992 vs 2014


Nimeni nu poate sa vina sa spuna ca noul motor L6 TwinTurbo de 431 CP si 550 Nm este o problema a masinii M4. Motorul acesta este fenomenal pentru ca ofera pentru prima data totul inca de la o turatie joasa fara a avea cumva o farama de turbo lag.


Noul "agregat" M este senzational chiar si cand este condus in oras, insa are o mica problema cand este comparat cu fratiorul sau de acum doua decenii, respectiv este TURBO.




Da noul L6 de trei litri este Turbo si acest lucru a devenit in aceste zile ale industriei auto un necesar pentru a reduce noxele masinilor. Motorul de 431 CP este curat, atinge chiar si norma de poluare Euro 6 insa pentru un fan pur-sange Motorsport acest lucru poate sa fie o problema.


Vechiul L6 de 3.2 litri ASPIRAT si 321 CP este conform spuselor multor fani BMW apogeul marcii in domeniul motoarelor pe benzina.


Acesta trage fara menajamente inca de la 1.000 rpm si te duce atat de facil in zona de 7.400 rpm( limitat la 8.000 rpm) inca chiar si fanii Honda VTEC vor ramane socati de performantele lui.


Propulsorul lui M3 E36 trebuie sa se joace cu o greutate la gol a masinii doar de 1.460 kg de unde si repriza de la 0-100 km/h atinsa in doar 5.5 secunde si o viteza maxima limitata la 250 km/h.


CONCLUZII




De fapt aici putem spune ca iubim vechiul E36 M3 masina care este inclusa in zona Classics ETK si ca noul M4 este cea mai buna versiune M din intreaga istorie Motorsport.


Adevarul este undeva pe la jumatate, adica pentru cei care vor un BMW pur-sange recomandam sa conduca un E36 pentru ca are cel mai bun motor M din istorie, are cea mai buna cutie Getrag din istorie si pentru ca o asemenea masina poate sa fie gasita in Germania complet restaurata in zona de 20.000 euro cu garantie inclusa, in timp ce pentru fanii "noilor" modele BMW nu putem decat sa aratam spre acest M4, o masina sport destul de grea insa cu o atitudine violenta cand este impinsa spre extrem.



Lumea s-a schimbat, tehnologia este din ce in ce mai prezenta pe toate tipurile de automobile si de fapt o masina in 2015 se vinde mai bine daca are gadget-uri incluse decat daca este capabila sa intre intr-un viraj cu 150 km/h fara probleme. Acum sistemul multimedia este mai important decat o punte spate multilink si a unei directii exacte.


Poate este mai bine acum din punct de vedere al sigurantei rutiere, insa cu siguranta NU cand este vorba de automobilul sport pur-sange, masina care te face sa zambesti la 140 km/h in treapta a doua.


Acum DKG-ul schimba cand vrea si DSC-ul generatia IV te limiteaza cand vrei sa vezi de ce conduci un M3.....pardon un M4.





Autor: Lucian Dumitrescu
Sursa: Autolatest & Turbo

Tags:
test drive bmw e36 m3, test drive bmw m4 f82, e36 m3 vs m4 f82, care este cel mai bun m3, 3.2 321 cp bmw m3, 0-100 bmw m3 e36, viteza maxima bmw e36 m3, bmw f82 0-100 km/h, max speed bmw m4 f82, best bmw m3 ever, review e36 vs f82, drive test bmw m3 e36, drive test bmw m4 f82

CAUTA IN TESTDRIVE

GALERIE FOTO TESTDRIVE

Test efectuat la: 22.05.2015 | 12:00 EEST

SPECIFICATII TEHNICE TEST DRIVE

Test efectuat la: 22.05.2015 | 12:00 EEST

  Serie 3 Mk III (E36)Seria 4
MOTOR/ENGINE MOTORL6 BenzinaL6 Benzina Turbo
CAPACITATE (cmc)32012979
PUTERE MAXIMA (cp/rpm)321/7400431
Moment motor (Nm/rpm)350/3250550/1850
DIMENSIUNI LUNGIME (mm)44334671
LATIME C(mm)17101870
INALTIME(mm)13351383
GREUTATE (kg)14301580
PERFORMANTE V Max (km/h)250250
0-100 km/h (secunde)5.54.5
Consum Mediu (litri)119.8
PRET fara TVA (euro)--
cu TVA (euro)--
CAROSERIE Habitaclu99
Calitate de Fabricatie98
Echipare Standard1010
Portbagaj89
CONFORT Confort Rulare99
Scaune fata/spate10/710/8
Climatizare910
Zgomote107
DINAMICA Rafinament Motor107
Reprize1010
Consum710
Tractiune1010
Franare1010

Alte teste

Ultimul test efectuat la: 22.05.2020 | 12:00 EEST